Specialkost - Ansökan, ändring eller uppsägning
Den här tjänsten kräver inloggningVi vill skapa en trygg och säker måltidshantering för elever som har allergi eller intolerans mot livsmedel.
Elever kan på grund av medicinska skäl vara i behov av specialkost. Medicinska skäl kan till exempel vara glutenintolerans, laktosintolerans eller allergier mot vissa livsmedel: komjölksprotein, ägg, fisk, soja, frukt, grönsaker och skaldjur. För att få specialkost ska man ansöka om det i förväg. Det är ett villkor för att få specialkost att eleven äter samma mat i hemmet.
För elever som är i behov av anpassad kost av andra skäl än allergier eller intoleranser hänvisas till rektor.
Skicka in ett ärende i den här e-tjänsten:
- Vid behov av specialkost
- Om behovet av specialkost förändras
- Om behovet av specialkost inte längre finns
Elever som går kvar i samma skola sedan förra läsåret behöver inte göra en ny ansökan om ingen förändring av specialkosten har skett.
Vid skolbyte från årskurs 9 - gymnasiet måste en ny ansökan göras. Läkarintyg/journalutdrag behöver däremot inte förnyas om behovet av specialkost är detsamma.
Det serveras alltid ett lakto-ovo-vegetariskt alternativ, vilket kan innehålla ägg och mejeriprodukter men inte kött, fågel, fisk eller skaldjur. Det är detta alternativ som serveras till de elever som av olika anledningar inte äter kött, fågel, fisk eller skaldjur. Skolmaten innehåller aldrig jordnötter, nötter och mandel därför behövs inte någon ansökan om specialkost.
Vi efterfrågar läkarintyg/journalutdrag vid allergier med allvarliga reaktioner och vid glutenintolerans.
Läs gärna mer på kommunens webbplats om mat i skola.
- Ansökan går via e-tjänsten till barn- och utbildningsförvaltningen som gör en bedömning och fattar ett beslut om specialkost. Om du inte kan använda e-tjänsten finns möjlighet att hämta blankett för ansökan i receptionen på Stadshuset.
- Om specialkost beviljas kommer den att serveras av skolrestaurangen.
- Om specialkost inte beviljas kommer personlig kontakt att tas inför terminsstart alternativt inom fem arbetsdagar om ansökan inkommer under pågående läsår.
Du kan inte använda e-tjänsten, utan du ska ansöka på blankett. Kontakta skolsköterskan på din skola eller personalen på din förskola för att få blanketten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Vid inloggning med e-legitimation hanteras ditt personnummer och lagras på Mina sidor, även om det inte sparas i den enskilda e-tjänsten. Därför informerar vi om att personnumret hanteras i samtliga e-tjänster som kräver e-legitimation.
Rättslig grund för behandlingen
Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Teknik- och griftegårdsnämnden
samhallsbyggnad@tranas.se
Centrala elevhälsan, Tranås kommun
ansokanspecialkost@tranas.se
0140-681 00 (växeln)
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)