Begär ersättning för förlorad arbetsinkomst, FLA, och reseersättning - För förtroendevalda
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som förtroendevald i Tranås kommun begära ersättning för förlorad arbetsinkomst och reseersättning. Sammanträdesarvodet behöver du inte ansöka om - ditt deltagande på mötet har sekreteraren noterat.
Läs mer om ekonomiska förmåner 2022-2026 för förtroendevalda på kommunens webbplats
Den som är tjänstledig från sitt arbete får ersättning för den lön hen förlorar, och alla får dessutom sammanträdesarvode för den tid mötet tar. Flertalet av ersättningarna är kopplade till inkomstbasbelopp och räknas om årligen.
Ersättning för förlorad arbetsinkomst, FLA
För att erhålla ersättning för förlorad arbetsinkomst ska inkomstbortfallet styrkas med intyg från arbetsgivaren. Ersättning utbetalas per timme. Om intyget anger en årsinkomst omvandlas den till timlön genom att dividera med 1 980 (12x165). Den förtroendevalde anger själv antalet timmar hen fått vidkännas löneavdrag för varje sammanträde eller förrättning.
Förlorad arbetsinkomst betalas enligt principen krona för krona, dvs. ersättningen för förlorad arbetsförtjänst kan aldrig bli större än löneavdraget.
Egenföretagare
Förtroendevald som är egenföretagare får styrka inkomstbortfallet med intyg från revisor, deklaration eller fastställd sjukpenninggrundande inkomst. Det är här fråga om vad man som privatperson förlorar, inte vad ens företag förlorar.
Anställda
Förtroendevald som är anställd i Tranås kommun och som i egenskap av kommunalt förtroendevald deltar i sammanträde eller förrättning på sin ordinarie arbetstid, ska begära tjänstledighet från sin tjänst.
Resekostnadsersättning
De förtroendevalda som har sin bostad på längre avstånd än 5 km från stadshuset eller annan möteslokal, äger rätt till resekostnadsersättning vid sammanträde eller förrättning inom kommunen. Ersättning utgår för resa mellan bostaden och stadshuset eller annan möteslokal, samt mellan arbetet och möteslokalen om mötet medför en extra resa. Den som använder cykel eller elcykel ersätts som om bil använts. Restidsersättning utgår inte.
Obs! Ditt ärende handläggs i ett annat system, därför kan du inte följa det via Mina sidor på denna webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Vid inloggning med e-legitimation hanteras ditt personnummer och lagras på Mina sidor, även om det inte sparas i den enskilda e-tjänsten. Därför informerar vi om att personnumret hanteras i samtliga e-tjänster som kräver e-legitimation.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kansli@tranas.se
Kansliavdelningen, Tranås kommun
kansli@tranas.se
0140-681 00 (växeln)
Följande behövs för e-tjänsten
- Förtroendevald i Tranås kommun
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Dina kontaktuppgifter
- Information om ersättningstillfället
- Förhandsgranska
- Skicka in